Reisverslagen

Naar de bron van de Maas 2010.

Zondag 24 oktober 2010.                                                    Na het werk zijn we om 16.15 uur vertrokken (km. stand 92902 voor een tripje langs de Maas richting de bron. Ik had op internet hier iets over gelezen en dat leek mee een goed doel voor een weekje weg.                                                                                                   De hele week was het regenachtig, koud en guur, maar toen we zondag vertrokken scheen de zon. We zijn zondag na het werk vertrokken, want we wilden starten in Huy in Belgie en niet maandag al meteen in de ochtendspits vaststaan op de A28 tussen Lankhorst en Zwolle, op de A50 tussen Waterberg en Grijsoord, op de A50 /A2 bij Eindhoven en verderop richting Maasstricht. Dus dan maar op zondagavond rijden en dat is goed bevallen. Het was ongeveer 370 km. en we konden lekker opschieten, zodat we ’s avonds in het donker om 21.15 uur in Huy aankwamen. Er zijn daar 2 gereserveerde plaatsen aan de Maas. Mooie plek zo te zien in het donker, de lichtjes van Huy weerspiegelen op het water en boven langs ligt de doorgaande weg. Je hoort het verkeer wel, maar minder als bij ons thuis, want daar lijkt het net of ze naast je bed rijden. Viel hier dus wel mee.

Huy aan de Maas

Het is nog lekker warm in de camper omdat we de kachel lekker hebben opgestookt. Vlug de thermodekens voor de ramen aangebracht en nog lekker een borreltje gedronken.            Om 23.00 uur lagen we te ronken.                                                                                   Plaats : Huy, Chaussee Napoleon.                                                                                      GPS : 50.30.59 N 05.14.3 O                                                                                             Km. stand : 93270                                                                                                        Gereden : 368 km

Brug over de Maas

Maandag 25 oktober 2010.                                                  We werden pas om 09.00 uur wakker. Kennelijk hadden we zo’n tukkie nodig. Ik had om 6 uur de boiler al aangezet en daarna de kachel. Brrr wat was het koud. Toen ik de luiken opendeed zag ik niets. Niet van het borreltje van gisteren, maar vanwege de mist. Je kon de overkant van de Maas niet zien.                                                                                           Na het ontbijt  ging de zon schijnen en was de mist om 11.00 uur alweer opgetrokken. Huy bekijken we een andere keer wel, we willen nu naar de bron van de Maas. Dus vertrokken en lekker langs de Maas gereden. Prachtig weer is het geworden en we genieten van de uitzichten om ons heen. De Maas is hiet nog vrij breed en er varen hier ook nog vrachtschepen.                                                                                                               We rijden eerst door Namen, dan Dinant en dan willen we een benzinepomp opzoeken voordat we in Frankrijk zijn, Vanwege de stakingen was er op veel plaatsen geen brandstof te krijgen en we willen de gok niet nemen om ergens aan de bron van de Maas te moeten blijven staan omdat we zonder diesel zitten. Dinant zijn we zo voorbij en we zien geen grote steden meer. We gokken op een benzinepomp vlakbij de grens en ja hoor, in een klein dorpje, Hastiere vinden we een onbemande benzine pomp dankzij ons navigatiesysteem.. Makkelijk dat je die benzinepompen op je Tommie kunt zetten.

Met een volle tank rijden we Frankrijk binnen en zien dat Givet helemaal in een lus van de Maas ligt. De maas wordt hier ook al smaller en er zijn vele sluisjes. Soms rijden we een stukje van de Maas af, dan blijkt er een lus in de Maas te zijn en die snij je dan af.                We kronkelen verder langs deze rivier en behalve dat je geen wijnranken ziet en geen Duits hoort, lijkt het wel een beetje op de Moezel. Tuurlijk, want die ontspringt ook in Frankrijk en niet zo ver van de bron van de Maas af.

Sluisje in de Maas

Onderweg shoppen we nog even bij een Intermarche. We zoeken even wat whisky´s op voor de whisky proeverij op het Schotland weekend eind maart. Whisky is goedkoper in Frankrijk dan in Nederland, vele soorten Malt whisky´s voor een zeer schappelijke prijs, zo kun je nog eens wat uitproberen.

Aangezien ik Leo (die gaat de whiskyproeverij voor zijn rekening nemen op het Schotland weekend) heb beloofd om diverse whisky’s uit diverse streken mee te nemen, moet ik dus even boodschappen doen. Ik vind een Highland Malt en een Speyside Malt beiden voor net in de 23,50  Euro.

Bij Revin gaan we van de doorgaande weg af en volgen de D1 naar Montherme. Ik had gelezen op Campercontact dat Montherme een hele mooie camplek had. Toen we daar aankwamen zagen we een gewone parkeerplaats aan de Maas in het dorp zelf. Niks mis mee, maar nu stond je al in de schaduw door de bergen om je heen. Dat wordt vroeg de kachel aan en dat trekt de accu niet, vooral als je ´s ochtends weer de kachel aan moet hebben. Aangezien er geen stroom was zijn we doorgereden.

Volgende camperplaats is Charleville-Mezieres. Hier zou stroom zijn. De camperplek ligt in een lus van de Maas bij het zwembad en aan de jachthaven/camping. Daar aangekomen blijkt de stroom alleen tot 1 oktober beschikbaar te zijn. Aangezien we met de camper in de zon staan en door de zonnepanelen de accu lekker wordt opgeladen, blijven we op dit mooie plekje staan.                                                                                                                   PlaatS   : Charleville-Mezieres.                                                                                       GPS: 49.46.44 N 04.42.58 O                                                                                         Km. stand : 93420                                                                                                       Gereden : 150 km.

Dinsdag 26 oktober 2010.                                                   We werden vanmorgen wakker en het was vreselijk koud. Vlug de kachel aan en weer in bed gedoken. Toen het warm genoeg was om eruit te komen deed ik het rolgordijn van het dakluik open en het was mistig. Althand dat dacht ik. Het was niet mistig, het dakluik was aan de buitenkant bevroren. Toen ik de isolatiedeken van de voorruit haalde zat er ijs aan de binnenkant van de autoruiten. Het had dus behoorlijk hard gevroren.

Na het ontbijt zijn we de stad ingelopen, want we dachten dat het zonnetje de ruiten wel zou ontdooien. Charleville de Mezieres is niet echt een mooeie stad. Was de camperplek bij de jachthaven en zwembad prachtig onderhouden en schoon, de stad was smerig en overal lag vuil, volle vuilniszakken en overal hondepoep. Vanaf de camperplek lopen we de hangbrug over de Maas over en komen na 200 meter op een heel groot vierkant plein. Dat ziet er best mooi uit met die gebouwen in het vierkant. We lopen een eindje de stad in en dan twee keer linksaf en komen tenslotte weer op het plein uit. Als we een uur later bij de camper komen blijkt de voorruit nog steeds bevroren te zijn ondanks de zon.                                             Ik draai de camper om, zodat de zon op de voorruit staat en binnen no time is de voorruit ontdooit. Na de koffie vertrekken we.

We zoeken de D764 op nadat we de stad achter ons hebben gelaten. We zien opeens de Meuse weer  stromen links van ons. Na Sedan  zoeken we de D6 op richting Mouzon. Hier zou een mooie camperplek zijn. We rijden rondjes door Mouzon, maar vonden de camperplek niet.  Ik had geen zin om de laptop aan te zetten voor de coordinaten, dus reden we gewoon door. Je volgt de Maas wel, maar soms snij je een stuk af, zodat je de Maas (Meuse) helemaal niet ziet en vervolgens rijd je weer langs het water. Het is een afwisselend landschap.

Na Mouzon zoeken we de doorgaande weg D964 op richting Stenay. Best een drukke weg, althans veel vrachtverkeer uit de richting Verdun. In Stenay kijken we even bij de camperplek. Mooie plek aan de Meuse voor 7 Euro incl. stroom etc. We gaan echter door naar Dun Sur Meuse, verderop aan de D964.

Camperplaats

We rijden richting de Maasoever en vinden daar een prachtige camperplek. Er staat niemand, maar dat is niet erg,  We zien dat de sanizuil met plastic is ingepakt, maar stroom is er nog wel. Bij het toilet gebouw zien we een briefje dat vanaf 20 oktober er geen gebruik gemaakt kan worden van de voorzieningen. Gelukkig hebben we wel stroom, dus vanavond zullen ze het staangeld wel komen halen. Na een kop thee gaan we lekker wandelen. We steken de Meuse over en wandelen langs de meanders van de Meuse, waar we veel vissers zien. Als we bij de camper terug komen ontdekken we opeens dat we geen stroom meer hebben. Even op een ander stopkontakt geplugd en hier bleek de stroom ook vanaf te zijn gehaald. Kennelijk is 20 oktober opeens 26 oktober geworden.

Aangezien we niet weer in de kou willen zitten besluiten we, ondanks dat dit een hele mooie rustige camperplaats is, om 13 km. terug te rijden naar Stenay. Hier zoeken we de camperplak op. Je kunt hier bij de haven staan, of er tegenover op een grote parkeerplaats alleen voor campers. Toegang middels en slagboom. Als je betaald hebt op het havenkantoor krijg je een code. Op de grote camperplaats is ook een toiletgebouwtje met douche. Kun je zo gebruik van maken.                                                                                                   Om 17.00 uur zitten we lekker aan de borrel met het elektrische kacheltje aan. Genieten is dit. De hele dag was het mooi zonnig weer, echter na 16.00 uur kwam er meer bewolking. Ben benieuwd wat het morgen wordt.                                                                           Plaats: Stenay                                                                                                                  GPS :  49.29.25 N 05.10.56 O                                                                                          Km. Stand : 93513                                                                                                        Gereden : 93 km

Woensdag 27 oktober 2010.                                                        Vanmorgen vroeg heeft een paar druppies geregend, maar dat mag geen naam hebben. Het is niet zo koud als de vorige nacht, maar doen toch nog even het elektrische kacheltje aan.  Na het ontbijt vertrekken we weer in zuidwaarste richting langs de Meuse.

Heel vaak zien we de rivier niet eens stromen, zo ver zitten we er vandaan en dan opeens na een bocht is ie er weer.                                                                                                    Af en toe worden de bochten van de Meuse afgestoken en hebben ze een kanaal aangelegd met een aantal sluisjes.

Bij Dun sur Meuse steken we de rivier over en rijden vervolgens over de D164, D123 en D38 naar Verdun en zoeken dan de D34 op. Deze weg volgen we helemaal tot St Miehel. Daarna komen we in Commercy, Void Vacon en Vaucouleurs aan de D964. De weg is echt een eind weg van de Meuse. In Vaucouleurs zien we en camperplek midden in de stad op een mixparking met alle voorzieningen. Nu lijkt het me niks, maar in de zomer is het een goede plek om de omgeving te verkennen. Na Vaucouleurs steken we bij Chaleines en volgen de Maas via de kleine weg D145G. Hele mooie omgeving en ontzettende stil. We rijden door allerlei gehuchtjes en dorpjes, met een  kerkje, huisjes, boerderijtjes en verder niets.

Na Maxey sur Meuse zoeken we de doorgaande weg D164 richting Neufchateau weer op en daarna rijden we naar Rebeuville, wat net onder Neufchateau ligt. Hier zou een camperplek met stroom zijn en als we op de doorgaande weg rijden zien we het dorpje liggen en een camper staan. Dit dorpje ligt niet aan de Meuse , maar aan de Mouzon, die uiteindelijk bij Neufchateau in de Meuse stroomt. Het dorpje stelt inderdaad niet veel voor wat we op Campercontact hadden gelezen, maar het is lekker rustig en een goed ingerichte camperplaats. Alle voorzieningen, zelfs stroom is gratis, maar ze zijn vergeten om de camperplek wat groter te maken. Is niet erg, we staan in de ruime bocht van een doodlopende weg naar een manege. Prachtig staan we hier met uitzicht op de Mouzon. Aan de overkant loopt een spoor, maar we hebben geen trein gezien. We lopen even door het dorp en krijgen nog een zonnetje te zien die lekker op de rug schijnt. Het is de hele dag droog gebleven, dus we hebben weer geboft.                                                                  Plaats : Rebeuville.                                                                                                           GPS : 48.20.08 N 05.42.05 O                                                                                         Km. Stand : 93680                                                                                                       Gereden : 167 km

Donderdag 28 oktober 2010.                                              Om 09.00 uur zijn we vertrokken uit Rebeuvillle. Het was bewolkt, en op een paar druppies na droog. Omdat we maandagavond weer thuis moeten zijn, redden we het niet om de bron van de Maas op te zoeken en besluiten via de Elzas terug te rijden. We willen lekker rustig rijden en niet jakkeren, dus de bron komt een volgende keer wel. Dan pakken we bij Neufchateau de Meuse weer op. We rijden nu verder over de mooie heuvelachtige D164 naar Contrexeville en dan over de D429. Na Vittel gaan we richting Epinal en daarna over de D11 naar Docelles. Hier zoeken we de kleiner D44 richting Bruyeres op en dan over de D60 naar Fraize. Hier belanden we op de D417 over de Col du Bonhomme en rijden via Kaisersberg richting Colmar. Onderweg werden we er al  op geattendeerd dat we in de Vogezen reden. Prachtige omgeving. Lekker heuvelachtig, mooie vergezichten en weinig verkeer. We zien bijna geen campers onderweg, terwijl het toch herfstvakantie is in Nederland, en Frankrijk.

France Passion

Voor Colmar zakken we in zuidelijke richting af naar Voegtlingshoffen, waar een aardige France Passion wijnboer zou zitten, die ook stroom heeft en dat dat hebben we deze tijd wel nodig. Onderweg is de zon gaan schijnen en als we bij de wijnboer aankomen maken we eerst een wandeling tussen de wijnranken.                                                                    Daarna even wijnproeven en praten met de gastheer en vrouw. Gezellige mensen. De wijn wordt hier in principe nog altijd op houten vaten bewaard voordat ze op de fles gaan. De wijnboer heeft het niet makkelijk dit jaar. Ondanks de recessie had hij een investering in zijn bedrijf gedaan, maar de wijnoogst is dit jaar zeer slecht. Weinig opbrengst dus. Het leed voor hem met en paar Euro verzacht.                                                                                  Plaats : Voegtlingshoffen.                                                                                                 GPS : 48.01.21,6 N 07.17.07.0 O                                                                                                                        Km. stand : 93854                                                                                                       Gereden : 174 km

Vrijdag 29 oktober 2010.                                          We werden wakker en de zon scheen. Geweldig wat een uitzicht vanaf de plaats over de lager gelegen wijnvelden.                                                                                                      Nadat we vertrokken waren hebben we de weinstrasse opgezocht en deze vervolgd in noordelijke richting. Door alle dorpjes gereden. Leuk hoor, sommigen hebben een poort waar je net doorheen kunt, of van die smalle straatjes, waar net een auto op het smalste gedeelte staat geparkeerd. Mooi gezicht al die gekleurde huizen. Hoezo schoonheidscommissie met allerlei regeltjes. Ik wil een paars huis, dus schilder ik hem paars, want die van mijn buurman is geel. Niet dat ik dat zelf zou doen, maar het ongedwongen leven kenmerkt zich hier wel. Bij Ribeauville mag je niet meer met de camper op de parkeerplaats bij de rotonde parkeren, maar wel op de camperplek 200 meter verder. Voor 1.50 Euro mag je daar 5 uur staan. We lopen Ribeauville in, er blijkt niets veranderd te zijn, behalve de prijzen en na 1,5 uur zijn we weer terug bij de camper. Ik kijk nog even bij een winkel die behalve wijn ook veel whiskysoorten heeft, maar hier moet je niet wezen. Een Malt  whisky die ik in de supermarkt   voor 14,50 Euro koop, kostte hier 46.50 Euro. Voor 30 Euro wil ik wel een paar dozen leveren.                                                                                                                          Na Ribeauville rijden we verder in noordelijke richting en om 14.30 uur staan we bij een wijnboer in Nothalten. Onze eerste France Passion ervaring was ook in Nothalten bij Pierre Koch en Fils, maar deze heeft geen stroom voor de campers, maar wel dure wijn. Geen optie dus. Bij Phillippe Sohler op nr. 80a wel, dus  hier gaan we staan. Om 15.45 uur besluiten we nog even een kleine wandeling te maken. We hebben geen kaart, maar in het dorp vinden we een informatiebord met een wandelroute van 10 km. Vonden we een beetje te lang, dus even een afgekorte route bepaald. We wandelen tussen de wijnranken naar Itterswiller en slaan dan linksaf door een bos naar Bernardville. Bij een oud kapelletje uit de 12e eeuw besluiten we een afkorting te nemen en het gemarkeerde pad te verlaten. We lopen over de heuvels tussen de wijnranken en raken het spoor bijster. Even vragen bij een boer die zijn wijnranken aan het snoeien was. Terug lopen gaf hij aan, maar dat wilden we niet. We zijn doorgelopen en nadat we op de doorgaande weg waren beland zijn we een stukje terug gelopen. Richting Nothalten. Maar dat is niks, een bochtige weg, zonder voetpad en het voortrazende verkeer. Toen we een andere wijnboer tegenkwamen wees hij ons en kortere route aan. Om 17.30 uur waren we weer bij de camper terug. We hebben dus geen 10 km gelopen, maar toch zeker een km of  8.

Even een apperatiefje bij de wijnboerin gehaald en ons bij de kachel in de camper genesteld. Het was nog steeds onbewolkt weer, maar toen de zon achter de heuvels verdween begon het al fris te worden.                                                                                                            Plaats : Nothalten.                                                                                                         GPS : 48.21.15 N 07.25.13 O                                                                                           Km. stand : 93927                                                                                                        Gereden : 93 km

Zaterdag 30 oktober 2010.                                                                           We zijn om 09.15 uur vertrokken vanaf de wijnboer in Nothalten. We wilden even gedag zeggen, maar er was of niemand thuis, of ze lagen nog op bed omdat het zaterdag was.

Toen we gingen rijden was het prachtig zonnig weer en lekker rustig op de weg. Na nog een paar wijndorpjes te zijn doorgereden zochten we de A35 op richting Lauterbourg tegen de Duitse grens aan.                                                                                                            Als je in Lauterbourg van de snelweg af gaat kom je meteen bij een grote Super U met goedkoop tankstation (diesel was hier 1.169 Euro) We hebben hier de laatste boodschappen gedaan en zijn toen Duitsland ingereden. We hebben de snelweg opgezocht en onderweg besloten we om in plaats van bij een wijnboer te gaan staan, een plekje aan de Rijn te zoeken.                                                                                                                           In Bingen sta je volgens mij niet direkt aan de Rijn, dus die sloegen we over.  Bacharach is ook een optie, maar de laatste keer dat we daar waren, was het erg nat en er waren maar een paar plaatsen met stroom. We zijn uiteindelijk in Trechtinghausen op een campercamping terecht gekomen. (ligt tussen Bingen en Bacharach) 13 Euro inclusief stroom. Een camping is niet ons ideale overnachtingsplekje, maar we staan wel direkt aan de Rijn en genieten van de voorbijvarende schepen.

Vanaf het moment dat we Duitsland inreden hebben we de zon niet meer gezien. Gelukkig is het wel droog gebleven.                                                                                                     Plaats: Trechtinghausen.                                                                                                    GPS : 49.58.05 N 07.52.58 O                                                                                          Km. stand : 94179.                                                                                                        Gereden : 252 km.

Camping aan de Rijn

Zondag 31 oktober 2010.                                                   Het heeft bijna de hele nacht geregend en vanmorgen zag de dag er grauw uit.                      Tot laat ’s nachts denderden er treinen voorbij, maar met het monotome geluid van de scheepsdiesels valt het niet heel erg op.

We rijden vandaag verder langs de linker Rijnoever tot aan Rhens en gaan dan de bult op naar de autobahn A61. Deze volgen we helemaal richting Venlo en gaan dan naar Kevelaer. We dachten hier te overnachten. Er zijn hier 3 plaatsen waar in totaal wel 150 campers kunnen staan. De eerste was bij het restaurant en het gras was zeer nat en overal plassen water en modder. Op de tweede plaats stonden wat meer campers, maar we zijn toch nog maar 20 km. verder gereden naar Goch, wetende dat ook daar meer plekken met stroom zijn. Het was nergens op onze route druk met campers, het viel ons eigenlijk tegen en dat terwijl het herfstvakantie is in zowel Nederland als Duitsland.

Ook in Goch zijn sommige plaatsen vreselijk nat, maar we vinden een plekje aan de rand van het grote veld dat nog begaanbaar is.                                                                        Plaats : Goch                                                                                                                   GPS : 51.40.32 N 06.10.01 O                                                                                         Km. stand : 94458                                                                                                         Gereden : 279 km.

Maandag 1 november 2010.                                                We rijden via Kleve en Emmerich naar de grens en daarna naar Beekbergen. Even bij camping Het Liederholt geweest om afspraken te maken voor het Schotland weeekend volgend jaar maart. Daarna zijn we naar huis gereden.                                                                         We hebben de camper ontdaan van alle kleding en andere losse spullen, want dit jaar gaan we niet meer met de camper op pad.  Onze camper is niet geissoleerd, dus in de winter gaan we er niet mee weg.  We hebben geen zin om in de kou te zitten of in een warme camper achter het glas, ik zit in de winter liever thuis bij de kachel met een goed glas.

De camper haal ik online uit de belasting en volgend jaar eind maart meld ik de camper weer aan. Scheel zo een paar honderd Euro aan houderschapsbelasting en die heb ik volgend jaar weer nodig voor de Apk/beurt, verzekering etc.