Reisverslagen

Elzas 2000

Als je in de herfst een weekje eruit wil, dan is de Elzas ten zeerste    aan te bevelen.
Er zijn echter boeren van France Passion die geen gelegenheid     geven tijdens de oogstijd, maar bij Pierre Koch & Fils heb ik daar     geen problemen mee gehad. Er zijn diverse wijnboeren aangesloten bij F.P in het gebied tussen Straatsburg en Colmar e.o.
Hier ligt ook de bekende wijnroute langs vele mooie schilderachtige dorpjes, die de moeite van het bezoeken waard zijn.

Overal vind je ook plaatsen waar je vuilwater en toilet kunt legen en schoon water kunt verkrijgen. Op vele plaatsen wordt overnachten    ook gedoogd, maar deze plaatsen vond ik te druk, temeer daar er voldoende wijnboeren waren in de direkte omgeving.

Ik ben eerst via Belgie en Luxemburg  naar Saarbrucken en over de N61 naar Sarreguminnes en Sarre -Union gereden, vervolgens  ongeveer 10 km na deze plaats ben ik over de D13 en D9 richting La Petite Pierre gegaan, wat een mooi dorpje is in een heuvelachtig bosgebied.

De volgende dag via de N61 vervolgd, tot Phalsbourg, dan de D38    naar Lutzelbourg en hierna over de D 98 langs het Marne-Rijnkanaal naar Saint Louis, waar in het kanaal een schepenlift is (plan Incline) waar een hoogte verschil van 40 meter wordt overbrugt.
Indrukwekkend om te zien. Grote parkeerplaats om te overnachten, (beneden) maar helaas niet toegestaan.

Hierna kozen wij voor het bezoeken van Saverne en zijn we via de     N4 naar Straatsburg gereden, maar dit is een saaie weg. Ik zou, nu ik deze weg dus gereden heb, liever kiezen voor de D218 via  Wangenburg en Oberhaslach. Vlakbij Oberhaslach ligt Dangolsheim met een wijnboer, waar je echter tussen 15/09 en 15/10 niet terecht  kunt. Ongeveer 10 km. na Oberhaslach ligt het plaatsje Molsheim,     van waaruit je de wijnroute naar het zuiden kunt volgen. Vanaf hier  tref je in vele dorpjes de diverse wijnboeren van F.P. aan, maar let  wel, vaak niet tijdens de druivenoogst. Wij kwamen die avond tercht in in Nothalten, net boven Selestat aan de D35.

Het is een klein dorpje in een mooi gebied  en komende vanaf het noorden is het het laatste huis aan de linkerkant van de weg,     Domaine Pierre Koch & Fils. Je rijdt gewoon de binnenplaats op en meteen werden we zeer vriendelijk verwelkomd door Pierre Koch.     Hij wees ons een plekje op de binnenplaats en de toegangsdeur tot    de wijnkelder. Als we de camper hadden neergezet konden we daar een glaasje wijn komen drinken.
Binnen 5 minuten zaten we aan de wijn, iets waar we na zo'n lange dag wel trek in hadden. We hebben de wijnkelder bezichtigd en   diverse wijnen geproefd, oa. Muscat en de bekende Tokay Pinot Gris en Pinot Noir. Uiteraard kun je ter aanvulling van je wijnkelder thuis   enige flessen bij Pierre aanschaffen. Je staat hier echt bij een in werking zijnde wijnboer, met uitzicht op de wijnranken.                     Een aanrader dus.

In de omgeving zijn vele leuke kleine wijndorpjes en een aantal kastelen. Overal zijn Caves waar je wijn kunt proeven en kopen en    het is een mooie onmgeving om te wandelen.
Vervolgens hebben we de wijnroute vervolgd (D35) in zuidelijke richting. Ribeauville is een leuk stadje waar een camperplek midden   in het centrum is, waar overnachten wordt gedoogd. Was ons echter   te druk. Wij zijn echter in Colmar(oost) op een camping gaan staan, omdat we de volgende dag Colmar wilden bezoeken. Vanaf deze camping gaat er een bus direkt naar het centrum, ideaal dus. De camping is te bereiken door de weg te nemen dwars door de stad en richting Horbourg aan te houden. Net buiten de stad steek je de rivier over  en meteen rechts ligt camping LÍlle aan de rivier. Mooie rustige camping. Na Colmar verder zuidwaarts, (het stadje Equisheim iets      ten zuiden van Colmar moet je gezien hebben) waar we bij De Bollenberg (2U23) hebben overnacht. Een ideale plek ook, waar   iemand anders al op campersite over berichtte en met het bericht   zijn   we het helemaal mee eens. De volgende dag weer terug naar      Colmar en hier de D417 opgezocht richting Munster, Orbey en via de D48 en N415 naar  St.Die. Hierna de D32 naar Rambervilliers en vervolgens kwamen we in het plaatsje Charmes terecht.

Net over de rivier de Moselle (inderdaad, de Moezel) linksaf en aan     de rivier is een camperplaats waar overnachten is toegestaan. Er is   een unit geplaatst waar je schoon water kunt krijgen en waar je vuilwater en toilet kunt lozen. Je staat direkt aan de rivier en je kunt   zo aan de stroom inpluggen. Een mooi plaatsje direkt aan het water   en het stadje op loopafstand. s Avonds komt iemand van de       gemeente 20 Ffr ophalen voor de plaats, maar dat is incl. de      gebruikte stroom  en water. Je krijgt van deze persoon ook nog informatie over Charmes, wat er te zien en te doen is, dus de 20 Ffr.     is zeer goed besteed. Dit was trouwens de eerste keer dat ik op een betaalde overnachtingsplaats informatie kreeg. De plaats zelf is een grasveld, wat drassig kan zijn als het veel geregend heeft.                    De volgende dag zijn we langs de Moselle de N57 naar het noorden gevolgd richting Nancy en verder richting Nederland.