Reisverslagen

Frankrijk 2005.

add text, images, video, widgets, etc...

Vakantie 2005.

Eind augustus zijn we verhuisd naar een vrijstaande woning met grote garage aan de Norgervaart. Het huis is mooi, maar de garage (11 X 6 meter) was de doorslag dat we het huis kochten, eindelijk een plekje waar de camper bij huis kon en zelfs in z'n eigen huis. De camper bij huis was ons ideaal, kun je als je vrij bent zo de camper in floepen en wegrijden.

De hele maand september zijn we bezig geweest het huis naar onze maatstaven bewoonbaar te maken, plankenvloer eruit, vloeren egaliseren, vloerverwarming aanleggen, plavuizen leggen, schuren, schilderen, muren en plafonds in het hele huis sauzen, vloerbedekking leggen , garagedeur eruit en een grotere en hogere deur er weer in en dan ben je het opeens zat geworden. We hebben onze inboedel verhuisd en de boel zo gelaten.

Op donderdag 29 september  zijn we dan vertrokken voor het camperweekend te Zeeland (Kamperland) nadat we eerst bij de notaris te Oosterhesselen de financiele zaken van de verkoop van het huis aan de Zonnedauw hadden afgeregeld en de sleutels overgedragen.

Om 08.15 uur zijn  we vanaf de Norgervaart vertrokken. Km stand 29130. Na Oosterhesselen via Leidschendam, even de oudjes bezoeken,  naar de Roompot waar we om 18.00 uur aankwamen.

Zondag 2 oktober vertrokken we vanaf de Roompot omstreeks 12.00 uur en om 19.00 uur waren we in Rommescamp (Frankrijk) bij een France Passion adres. Komende vanaf Amiens de N29/E44 volgen en bij Poix de Picardie naar de D919. Gewoon de hoofdstraat door het dorp volgen tot bij nr. 44. Bleek een voormalige boer te zijn. Net terrein, vriendelijke boer en mooie plaats voor onderweg naar Bretagne.                                  Km. Stand 29865.

Maandag 3 oktober om 09.00 uur gaan rijden via allerlei binnendoor weggetjes naar Ouisterham aan de kust van Normandie net boven Caen. Hier langs de kust gereden en blijven staan om te eten en daarna naar Fam. Mesnier gereden daar vlakbij en hier overnacht.    Deze familie kennen we van een France Passion adres langs de Loire en af en toe zoeken we ze eens op.                                                                                           Km. Stand 30120.

Dinsdag 4 oktober om 9.30 uur vertrokken. Via Mayenne, de Rapido fabriek bezocht, maar konden helaas niet de fabriek zelf bekijken alleen maar door een raampje zag je de lopende band aan de ene kant stond de type 9 serie op de band en de andere kant type 7 serie. Ik had een vraag over het chasies. In het engels kon men er een duidelijk antwoord over geven. Met een brochure van 2006 in het nederlands zijn we onze route gaan vervolgen.     Naar Damgan en aan het strand op een camperplaats gestaan, vuil water geloosd, toiletje geleegd en eten gekookt, daar heerlijk gegeten, hollandse pot aardappels, sla met slavink met augurk. Na de afwas vertrokken naar fam. Bulot in Ambon. Deze familie ken ik al 30 jaar en als wij naar Bretagne gaan, dan gaan we altijd even langs om bij te praten. Wij hadden  mazzel dat zij thuis waren en werden uitgenodigd voor een borrel en en voor de volgene dag een simpel diner en ervoor een apperatief. .Daar voor de deur in de rustige straat overnacht.                                                                                             Km. Stand  30460.

Woensdag 5 oktober  s’morgens een wandeling gemaakt van een uur in de omgeving en in het dorp een baquette gekocht met het idee om s’avonds kaasfondue te gaan eten. Het simpel diner was een uitgebreid diner, heerlijk op zijn frans, voorgerecht bestond uit koude gekookte aardappels in stukjes, gesneden tomaten, komkommer, rode bieten, 2 soorten pate en stokbrood met boter en natuurlijk water en rode wijn. Daarna op een schaal stukjes zoete en gewone aardappeltjes, gebakken tamme kastanjes en fricando. De volgende gang was het kaasplankje met 3 soorten kaas en sla en als laatste was er noga ijs en als afsluiting de keus uit koffie of thee. Het aanbod om af te wassen werd afgeslagen dus konden wij onze weg weer vervolgen. Het idee was eerst te blijven als de zon scheen maar die was er niet, dus vertrokken

De volgende overnachtingsplaats was een wijn boer Chateau de Fresne in Faye d‘Anjou want wijn hadden wij nog steeds niet. Maar  we begonnen met 24 flessen wijn in te slaan, want onderweg moet er ook genoten worden van het goede leven.                                  Km. Stand 30666

Donderdag 6 oktober eerst nog 3 flessen wijn gekocht voordat we verder gingen rijden. We hadden 1 fles witte wijn cadeau gekregen en die was zo lekker dat we er nog wel twee van wilden hebben plus nog een rode.

De hele dag mooi en warm weer en via allerlei wegen naar Brantome gereden waar we op de camperplek aan de rivier hebben gestaan. Er stonden ongeveer 12 campers van allerlei nationaliteiten. Het is nog behoorlijk druk met campers op de weg.

Km stand 30965.

Vrijdag 7 oktober. Er was markt in Brantome, dus even over de markt. ‘s Morgens eerst bij de bakker croissantjes gehaald. Leuk marktje. De rest van de dag geluierd in de zon, boekje lezen, tukkie doen en wijntje drinken. ‘s Avonds barbeque.

Zaterdag 8 oktober weer vertrokken en uiteindelijk bij een FP boer gestaan in Le Vigan bij Gourdon in de buurt, die Foie gras en een paar flesjes wijn van een ander  wijnboer verkocht. Mooi plekje, veel rust en lekker weer. Buiten de borrel gedronken en ’s avonds nog een klein stukje gewandeld met de hond van de wijnboer, die ons de weg wees.

Km.stand 31089.

Zondag 9 oktober weer verder en via Cahors en een mooie route langs allerlei dorpjes naar Noailles gereden, naar een FP wijnboer met niet zulke lekkere wijn, met uitzondering van de zoete witte. Toch 14 flesjes gekocht. Raken onderweg wel op.

Km stand. 31270.

Maandag 10 oktober. Eerst een stukje teruggereden en Cordes bezocht, een mooi oud dorpje op een bergtop. Een oud vestingstadje dus. Mooi om door het stadje te lopen. Daarna naar Albi gereden een grotere plaats 24 km. zuidelijker met een grote abdij. Hier kun je overnachten vlakbij de abdij en de rivier de Tarn. Mooi plekje, waar we alleen maar even een broodje hebben gegeten.

Hierna naar de camping gereden in Castres, omdat maandag wasdag is.

Nog steeds mooi weer, alleen waait het vandaag wat meer, teken dat het weer gaat veranderen. Dat vertelde het juffie van de camping ons al, heel zuid Frankrijk wordt nat. Tijd om weer eens naar boven te rijden?

Km.stand 31354.

Dinsdag 11 oktober eerst de Rapidodealer opgezocht vlakbij Castres. Helaas hadden ze niet het type met de garage, die wij graag eens wilden bekiijken. Misschien een volgende dealer.

Na Castres via Mazamet en St.Pons de Thomieres naar Minerve gereden. Het was begonnen met regenen en het miezere de hele dag door. Minerve is een leuk middeleeuws aandoend klein stadje op een rots in de rivier gebouwd. Deze tijd van het jaar stil en verlaten door de drommen toeristen, dus praktisch alles was gesloten.

Hierna via allerlei mooie weggetjes gereden naar een FP adres in Chinion, Clos Bagatelle. Er was niemand voor de ontvangst, maar uiteindelijk toch maar aangebeld voor de wijnproeverij en aankoop.

Toch nog een paar flesjes (9 rood en 3 wit) aangeschaft voor de donkere dagen voor Kerst en daarna.

Km. Stand 31491.

Woensdag 12 oktober. De Hele nacht heeft het gemiezerd en vanmorgen nog steeds, dus vroeg vertrokken. Eerst naar de 9 sluizen van het Canal du Midi, waar het nog steeds regende en daarna naar Bezier sur dinges, waar we dachten het toiletje te kunnen legen. Behalve een betaalplaats niets aangetroffen, dus verder gereden richting de kust van de Middelandse Zee. Hier stond behoorlijk veel wind en er was een weg tussen de zee en een binnenmeer ( Marseillan Plage/Sete) De Camper schudde behoorlijk en eigenlijk kon je niets zien. Inmiddels was het wel al droog.

In Sete een stokbroodje kaas differentes gegeten aan de kust met mooi uitzicht op de woeste zee. Hierna via allerlei wegen naar Le Pouget, een FP adres, wat we eerst niet konden vinden. Het was een boerderij achtig iets met educatieve instelling  (Ferme du Dolmen)

Al wandelend de Dolmen , (hunnebedden)  bezocht. Weer eens iets anders dan in de auto zitten. En het was droog.

Km. Stand 31671.

Donderdag 13 oktober. Nog steeds droog en dat is het de hele dag praktisch gebleven. Af en toe kwam de zon er zelfs weer door.

Boodschappen gedaan, getankt ( we proberen rond de 1.10 Euro te blijven) en vervolgd via een heel mooi weggetje, de D4 .Stil en verlaten en overal grotten te bezichtigen. Sommige plaatsjes zijn heel mooi, kun je slechts lopend  bezichtigen, maar dan moet je de camper parkeren voor een half uurtje, maar je betaalt 3 Euro voor een hele dag.

Gegeten bij een klein bruggetje uit de 12e eeuw aan de L’Herault, ook een bekende wijnrivier.

Daarna gestopt in Anduze waar een stationnetje en een stoomtreintje is en een muziekinstrumenten museum. Goed voor een volgende keer, want het lijkt een leuk stadje voor een langer verblijf.

Doorgereden naar Bagnols sur Seze en hier weer een voortreffelijk FP adres, Domaine de Lindas bezocht. Aardig familiebedrijfje. Mooi uitzicht en dochterlief heeft ons het een en ander uitgelegd over hun produktie wijze. De hond ook blij, want die zag Liesbeth. Even wijn geproefd, Rhone wijnen, zowel wit als rood, dus 6 rose, 3 rood en 3 wit gekocht alsmede een rood met een leuk etiket voor Henk T. zijn kroeg.

Km.stand 31831.

Op vrijdag 14 oktober  weer vertrokken, echter nu met mooi weer. Gedurende de dag werd het alsmaar mooier en de zon scheen behoorlijk. Een mooie weg door een Gorge gereden met alerlei mooie uitzichten via Nyons en Gap. Daarna richting Grenoble wat een drukke stad is. Uiteraard waren we hier tijdens de spits, dus behoorlijk druk en dan nog verkeerd rijden. Ook moesten we met 12 % over 5 km. naar beneden, dus de remmen rook je behoorlijk. Uiteindelijke de goede weg gevonden en richting een FP boer. De ene was niet geopend  en de andere konden we eerst niet vinden met de beschrijving uit het boekje. Net tijdens het donker worden uiteindelijk het adres gevonden. We moesten zijn in St Pierre de Soucy, maar die bleek uit allerlei kleinere gehuchtjes te bestaan en wij moesten in het gehucht Pouille zijn. Aardige mensen en goedkope wijn uit de Savoie. Mooie camperplekken en wat een rust. En de hele dag mooi weer en warm, rond de 24 graden.

Km. Stand 32151

De volgende dag, zaterdag 15 oktober,eerst een stukje gewandeld naar het bovengelegen dorp en op de terugweg twee zakken noten geraapt, het was niet duidelijk van wie deze bomen waren. Thuis gaan we hier iets lekkers van maken, wat weten we  nog niet. Vervolgens naar ons bekend FP adres gereden, van de Bugey streek in Vongnes. Een  prachtig adres, mooie plekken met water en stroom (gratis) Hier zijn we al vaker  geweest en schijnen hier telkens terug te moeten komen. Ook hier weer de nodige hoeveelheid ingeslagen, zodat we nu op ongeveer 90 flessen zitten en liggen. De hele dag mooi en zonnig weer en zelfs behoorlijk warm voor de tijd van het jaar.

Km. Stand  32215

Zondag  16 oktober zo vroeg als mogelijk vertrokken uit Vongnes, rond 09.15 uur. Met mooi weer een mooie weg gereden en kwamen hier en daar bekende stukken tegen van de vorige vakantie. Uiteindelijk rond 16.30 uur weer terechtgekomen bij een FP adres in Lemuy, de geitenboerin van 2 jaar geleden. Toevallig stonden daar ook nog andere Nederlanders die een camper hadden gehuurd en er niets van snapten. Wat geholpen met het gas van de koelkast en enige uitleg gegeven. 's avonds hen uitgenodigd voor een wijntje en wat uitgelegd over het camperleven en JP+.

Km. stand. 32400.

Maandag 17 oktober, weer dochedag en daarna de buren met de laptop bezocht en uitleg gegeven over JP+. Daarna kaasjes gekocht bij de boerin, die zelf ook wel wat in huis had als ze bukte om kaasjes te laten zien en daarna een wandeling gemaakt van dik 2 uur. Kaarten bij de boerin te leen. Rond 12.00 uur vertrokken richting het noorden, via Baume les Dames, waar de camperplek iets verplaatst is maar uitgebreid en verbeterd.

Even de rommel afgegeven en verder gereden richting St. Maurice sur Moselle, waar een FP adres zou zijn met Munster kaas. In het dorp aangekomen moesten we nog 12 km. verder rijden over een weg. Opeens een Route Barree met Deviation, waardoor je in plaats van linksaf, opeens rechtsaf moet rijden. De weg was smal, niet geschikt voor zwaar verkeer volgens de borden en het ging snel omhoog. We wilden eigenlijk keren, maar het kon in het begin nergens, dus toch maar door rijden. Uiteindelijk word je nieuwsgierig, waar komen we nu weer terecht, dus rijd je verder. In totaal 12 km. en een half uur lang in slow motion tempo rijd je naar boven, af en toe een tegenligger die je bijna het ravijn inrijdt en vervolgens kom je bij een skihotel aan en kun je in de middel of nowhere boven op de berg op een hoogte van 1200 meter je camper neer zetten. Het was nog steeds mooi weer, maar daarboven vreselijk koud. ‘sNachts ging het vriezen en het was gelukkig helder weer, anders had je deze tijd van het jaar nog sneeuw gehad ook. We besloten om hier te blijven, niet wetende dat 45 a 50 km verder ook een goed FP adres was, maar dan op de begane grond.

KM. stand. 32582.

Dinsdag 18 oktober.

De nacht van maandag op dinsdag niet goed geslapen, vanwege de kou en het vriesalarm van het temperatuurmetertje, de wind die om en door de camper gierde en de muis die lag te ritselen. De hele nacht hoorde ik een geritsel, dacht eerst dat het blaadjes waren die door de wind werden voort geblazen, maar als ik opstond, hield het geritsel op.

Op het moment dat het daglicht was, om 08.00 uur, de kleren aangetrokken en eerst met de camper naar benden gereden. Weer veilig op de begane grond aangeland. Over 8 km langs de helling van de berg deden wij 25 minuten. Toen de motor warm was en de kachel was opgestookt hebben wij op een parkeerplaats van de N66 ons gewassen en ontbeten. Daarna boodschappen, tanken en doorrijden. Het bleef ’s morgens behoorlijk koud en het had inderdaad gevroren. ’s Middags werd het weer wat aangenamer wat temperatuur betrof, mooi weer was het nog steeds.

Ribeauville bezocht en bleek dat de camperplek bij de rotonde verplaats was naar de Route de....... Hier was een nieuwe camperplek gerealiseerd. Uiteindelijk terecht gekomen bij een FP wijnboer in Scherwiller in de Elzas (Domaine Edelweis) en hier weer boodschappen gedaan.

Km. stand. 32713

Woensdag  19 oktober was een regenachtige dag. Een deel van de Weinstrasse gereden en vervolgens via Straatsburg en deels de snelweg naar Neustadt a/d Weinstrasse, om bij een ons bekend adres wijn in te slaan en daar ’s-avonds te eten, mits we daar op het Hof ook mochten blijven staan voor de nacht. Aangebeld en op onvriendelijke wijze werden wij via de intercom te woord gestaan. We konden niet blijven staan op het Hof, wel bij de buurman en dan konden we bij hun wel komen eten en wein kaufen. Niet dus.

Gereden naar een ander adres in Neustadt Hambach. Ook een wijnboer met camperplek en restaurant. Nadat we dat gevonden hadden bleek dat we hier vorig jaar ook al voor de deur hadden gestaan. Ze hadden toen een buslading vol gasten en wij konden daar toen niet meer bij. Nu wel. Rommelig plekje en door de regen wat baggerig, maar vriendelijke mensen. Een echte Duitse Gaststube en gezellig dorps sfeertje. Wat wijntjes geproefd en uitgezocht en lekker gegeten. (Schweinebraten) Daarna nog wat gepraat met de wijnboer en de mobiele cave opgezocht.

Km.stand 32891

De volgende dag donderdag 20 oktober, heeft de wijnboer heeft uitleg gegeven over de snoeiwijze van de wijnstruiken, want wij moeten ook snoeien, anders gaat de oogst niet door volgend jaar. Hij gaf nog een trosje druiven en wat vijgen mee voor Liesbeth. Tevens 4 houten wijnkratjes gebietst voor onze cave thuis.

Vervolgens met droog, maar mistig weer over een mooie weg gereden richting Moezel. Het eerste deel ging wel met Molly (ons navigatiesysteem) maar zonder kaart van Duitsland, maar toen er een wegomleiding was, dat niet goed stond aangegeven, ging het totaal mis en moesten we diverse km omrijden. Uiteindelijk weer de goeie weg gevonden en naar Ediger Eller gereden, waar we op de camperplek aan de Moezel hebben gestaan. Ons tafeltje in het restaurant besproken, de laatste 6 wit en 6 rode wijntjes gekocht en lekker gegeten in de cave met een lekker Riesling erbij.

Km. stand. 33075

Lekker geslapen en vrijdag  21 oktober weer verder gereden, eerst langs de Moezel en toen via de snelweg via Venlo naar Goch in Duitsland,waar we hebben overnacht voor 3 Euro, samen met wel 40 andere campers.

Km.stand. 33349

Morgen zit de vakantie er praktisch op. We gaan via Nieuwegein  en Harderwijk richting  huis en dan zit het er weer op.

Er moet weer geld verdiend worden voor de volgende vakantie. Nou ja, echt vakantie? Het was meer een rondje wijn inkopen doen.

Toen we thuis de camper leeghaalden kwamen overal wijnflessen tevoorschijn.

In totaal 65 flessen rode wijn, 51 witte wijn12 Rose en dan 6 flesjes speciale soorten, zoals badwijn en oude wijn. Daarnaast hebben we ook nog 6 flessen wijn gekregen en 4 whiskey en 3 Pineautjes gekocht. In totaal dus 147 flessen, waarvan er uiteraard al een aantal van op waren toen we thuis aankwamen.. We hebben in ieder geval alweer 20 wijnkurken gespaard, dus het wordt hoog tijd dat we weer eens wat gaan halen voordat de Cave thuis helemaal opdroogd.

Ons nieuwe huis heeft namelijk een grote kelder van 24m2 en die wordt deels ingericht als wijnkelder.