Reisverslagen

Sauerland, Herfst 2009.

Vrijdag 23 oktober 2009.                                                   Km. stand: 82267

Vanmorgen zijn we voor een weekje Sauerland vertrokken. Je wilt vroeg weg gaan, maar dat lukt niet. Er moet van alles nog op het laatst gebeuren, dus pas na de koffie vertrokken.

Via Hoogeveen en de rustige A37 rijden we voorbij Zwartemeer de grens over en even later de A31 in zuidelijke richting. We kiezen altijd voor deze weg door Duitsland als we richting Oberhausen en de Moezel gaan. Mooie rustige weg met voldoende parkeerplaatsen om even te stoppen voor de lunch. Hier bemerkten we ook dat we het fototoestel waren vergeten. Dit verslag is dus helaas zonder foto's.

Bij Kreuz Schuttorf gaan we de A30 op richting Osnabrűck en voor Osnabruck bij Kreuz Lotte rijden we de  A1 op in zuidelijke richting via Munster naar Dortmund. Volgens ons navigatiehulpje zouden er twee files staan voor Dortmund, dus zijn we bij Kamener Kreuz een stukje over de A2 gereden in oostelijke richting. Op deze weg stond echter ook een file maar dat was bij ons navigatiesysteem nog niet bekend. Dit kwam door wegwerkzaamheden en een wegversmalling, dus 15 minuten later reden we weer op volle toeren. Even later rijden we  over de  63 weer in zuidelijke richting. Bij Werl gaan we weer een stukje over A44 en bij Soest in zuidelijke richting naar Korbecke waar aan de Möhnesee een camperplaats was.

Hier blijven we overnachten. Het is een eenvoudige en rustige plaats, zonder voorzieningen. Kosten 3,50 Euro voor 12 uur en 5 Euro voor 24 uur. Er stonden in totaal 6 campers.      Plaats Korbecke                                                                                                         Positie: 51.49139 N  08.12583 E                                                                                        Km. stand: 82588                                                                                                    Gereden: 321 km.

Zaterdag 24 oktober 2009.

De zon scheen volop toen we wakker werden en na het ontbijt zijn we weer gaan rijden. Doel was Winterberg, omdat we in ons ANWB boekje daar een wandeling hadden uitgezocht. Het navigatie systeem (onze Molly) hadden we ingesteld op een toeristische route, dus reden we over prachtige landwegen over de heuvels naar Warstein, waar we bij een Edeka boodschappen hebben gedaan. In de haast om gisteren te vertrekken zijn we, behalve kaasfondue en stokbrood vergeten om eten mee te nemen. Bij gebrek aan wijnboeren in Sauerland hebben we ook nog wat wijntjes uit de winkel meegenomen.                               Na Warstein zijn we binnendoor via Olsberg en daarna over de 480 naar Winterberg gereden. Deze weg loopt grotendeels langs de Ruhr, die hier in de omgeving van Winterberg bij de Ruhrquelle begint. Morgen lopen we daar langs als we de weg vinden.

Om 12.30 uur komen we op de camperplek aan in Winterberg. Winterberg ligt op ongeveer 600 meter hoogte en dat konden we merken. De zon is verdwenen en het is een beetje mistig van de laaghangende bewolking. Later komt er wat wind en is de mist weg, maar het blijft grauw en grijs.

We hadden gedacht dat de 150 camperplaatsen in Winterberg bezet zouden zijn, want op internet lazen we dat deze plaats erg in trek was en altijd vol. Er zijn maar 10 stroompunten en dat is niet veel. Gelet op de kou zou stroom wel mooi zijn.

Bij aankomst stonden er maar 5 campers, dus plaats genoeg. Wel vreemd voor de herfstvakantie. We hebben de camper neergezet en na de lunch zijn we Winterberg  ingelopen. Het was wel erg druk, maar je kon merken dat het voor Winterberg geen hoogseizoen was. Sommige winkels en restaurants waren gesloten.                                Plaats: Winterberg                                                                                                            Positie: 51.19127 N 08.5374 E                                                                                             Km. stand:  82653                                                                                                         Gereden: 65 km.

Zondag 25 oktober 2009.

De dag begon regenachtig, maar toen we om 09.00 uur vertrokken voor onze wandeling van 15 km. was het droog. We hadden een wandeling uitgezocht uit het ANWB boekje Aktief Anders. We lopen altijd verkeerd en een stukje om, zodat de wandeling altijd langer is dan gepland. Nu waren we aan het begin het spoor al bijster. Althans, het begin van de wandeling konden we niet vinden zoals omschreven in het boekje. Uiteindelijk toch op de goede weg en gelukkig bleef het droog. De wandeling ging door de velden en door de bossen en uiteindelijk moesten we de bult op. Toen begon het pas echt zwaar te worden. Uiteindelijk vonden we de verlaten mijn, nadat we eerst verkeerd waren gelopen. Via een klein dorpje (Elkeringhausen) liepen we weer terug naar Winterberg. Inmiddels was de zon zowaar ook nog gaan schijnen. Het was een prachtige, maar vermoeiende wandeling geweest, vanwege de beklimming halverwege en aan het einde van de rit.

Nadat we bij de camper een beetje op adem waren gekomen, zijn we om 15.00 uur met het mooie weer vertrokken richtingen Willingen. Hier is een mooie nieuwe camperplek. Via allerlei kleine weggetjes en dito dorpjes zijn we in Willingen aangekomen.Behalve een kuuroord is het ook en skigebied met vele pistes met kabelbanen, rodelbanen etc. Het stadje is druk ondank dat het helemaal geen seizoen is. De camperplek is mooi  en ligt naast het zwemparadijs (lagunabad) en de overdekte ijsbaan. We hebben uitzicht op de heuvels en de gondels van de kabelbaan. Prachtig weids uitzicht en in de verte het wildpark.                                             Plaats: Willingen                                                                                                               Positie: 51.17.24,4 N 08.36.46,4 E                                                                                       Km. stand: 82685.                                                                                                 Gereden:   32 km.                                                       .

Maandag 26 oktober 2009

Het had vannacht geregend en ook vanmorgen miezerde het regelmatig. Heel ander weer dan gistermiddag. We besluiten nog een dag in Willingen te blijven en op het moment dat het even droog was de wandelschoenen aan gedaan en de bult op gewandeld. Halverwege begon het weer te miezeren en hard te waaien, zodat we richting Willingen liepen en het stadje bezochten.

’s Middag regende het nog steeds zodat we ons vermaakt hebben in het overdekte zwembad me sauna’s en bubble baden etc. Lekker loom wordt je daarvan en even later waren we aan het nagenieten in de camper bij het kacheltje en de wijn.

Dinsdag 27 oktober 2009.

Vanmorgen was het nog steeds grauw en mistig en het waaide ook behoorlijk. We besloten verder te gaan en de winderige hoogten van Sauerland te verlaten. We hadden het idee om een stuk van de Fachwerkstrasse te gaan rijden.

Na de koffie zijn we vertrokken over de B251 richting Korbach en via de B252 naar Frankenberg. Beide wegen waren provinciale wegen, niet druk, met mooie vergezichten over de heuvels en bergen van Sauerland. Het was inmiddels opgehouden met regenen, maar we zaten nu ook een 250 meter lager. Op een gegeven moment begon zelfs de zon weer te schijnen. Na Frankenberg in oostelijke richting over de B253 naar Bad Wildungen en Fritzlar.

In Fritzlar rijden we naar de camperplek, een mixparking net achter de stadsmuur. Geen voorzieningen, maar we blijven hier toch niet staan. We lopen door Fritzlar en bewonderen de vakwerkhuizen. De ene nog schever dan de andere, maar wel een mooi gezicht.

Vanaf Fritzlar pakken we de Fachwerkstrasse op en vervolgen de B253 via Felsberg en Melsungen naar Hessisch Lichtenau. Hier proberen we de camperplek bij het Alte Bahnhof te bereiken, maar op de  Bahnhofstrasse gekomen zien we geen bordjes van de camperplek en de weg is vol kuilen en modder door de regen van afgelopen dagen. We hebben de plek verder niet gezocht maar zijn rechtsomkeert gegaan en verder gereden. Inmiddels was het 17.00 uur geweest en begon het te schemeren. In Bad Sooden Allendorf zou ook een camperplek zijn en wel eentje uit de serie van 58 mooiste camperplaatsen. Het boekje met de  “ 58 Top Platzen “ hadden we in Willingen gekregen. Dat was ook een Top Platz. Dus hebben we dit adres in ons navigatiesysteem ingevoerd en hoe we er zijn gekomen weet ik niet, maar in het donker ging het bultje op bultje af door allerlei gehuchtjes die eenzaam en verlaten lagen. Het was niet de snelste, maar wel de kortste weg dwars door het Meisner Kaufunger Wald. Toen we uiteindelijk in het pikkedonker op de camperplek aankwamen. Zagen we niet waar we stonden. Dat bleek de volgende dag pas. De plek was groot genoeg, maar dat gedeelte wat verhard was, was afgezet vanwege een treffen van de NKC, althans dat stond op de borden vermeld. Er was slechts 1 Nederlandse camper te zien, dus vermoedelijk zouden die nog komen. We zochten een plaatsje bij andere campers, waar we ook stroom konden nemen. Het was allemaal erg drassig en ik vroeg me af of ik morgen wel weg zou kunnen  komen.                                                           Plaats; Bad  Sooden  Allendorf                                       Positie : 51.16.17,4 N  09  .58.19,5 E                                                                                                                                                                                                                                          Km.  stand: 82847                                                                                                         Gereden : 162  km

Woensdag 28 oktober 2009

Toen ik vanmorgen uit de camper stapte stond ik in de bagger. Niets aan te doen dus. De camperplek ligt op een eiland tussen twee rivierarmen van de Werra. Op zich een aardige plek met uitzicht op het stadje. Er kunnen 150 campers staan en ik neem aan dat die er in de zomer ook wel zullen staan,  maar met regen noem ik het geen Top Platz. Plassen water en bagger.

We zijn na het ontbijt eerst even door het stadje gelopen. Prachtig gezicht al die Fachwerk huisjes met zijn smalle straatjes.

Na de wandeling vertrokken in noordelijke richting over de B27 naar Hannoversch Munden. We zijn deze plaats voorbij gereden, maar ook hier zouen mooie vakwerkhuizen te zien zijn. Na deze plaats rijden we over de B80 langs de Weser. Waar de Weser ontstaat weet ik niet maar bij Hannoversch Munden komen de Werra en Fulda samen en vormen hier de Weser, die uiteindelijk via Bremen en Bremerhaven naar zee stroomt.

De B80 is een mooi rustige weg, Het lijkt hier een beete op de omgeving van de Moezel, alleen mis ik de wijnranken. Bij Beverungen zien we een camperplaats die niet  in het ProMobil boek genoemd staat. Mooie plaats aan de Weser en tegen het stadje aan.

Vervolgens over de B83 in noordelijke richting waar we in Holzminden zouden stoppen op alweer één van de 58 Top Platze. Nou mooi niet. Het was gewoon een grote camping met voor het grootste deel campers. Campers met voortenten, campers met houten schuurtjes aangebouwd en campers met voortuintjes. Dit is wat mij betreft geen camperplek, maar een camping. We zijn hard gillend doorgereden, een illusie armer. Het boekje met Top Platze heeft geen prio meer bij het uitzoeken van camperplekken.

Even verderop aan de B83 bij het plaatsje Polle is een camperplek, maar dit blijkt bij een camping te zijn. Op zich een hele mooie plaats aan de Weser, maar we zijn doorgereden tot aan  Bodenwerder.Hier is een mooie plaats aan de rand van het plaatsje in een soort park gelegen aan de Weser. Met alle voorzieningen voor 8,50 Euro incl. stroom.   Er stonden 4 campers , aan het einde van de dag 8.                                                                               Plaats: Bodenwerder.                                                                                                        Positie: 51.58.50 N 09.31.06 O                                                                                           Km. stand: 82983                                                                                                        Gereden : 136 km.

Donderdag 29 oktober 2009.

Vanmorgen was het weer grijs en miezerig weer. Na het ontbijt even door het stadje gelopen. Langs de Weser en dan terug door de winkelstraat. Leuke vakwerkhuisjes en ik geloof dat in de zomer dit een druk bezocht plaatsje is. In ieder geval een plaatsje om te onthouden.

Na de koffie hebben we Bodenwerder verlaten en zijn verder gereden in noordwestelijke richting langs de Weser. Omdat we in Bodenwerder slechts tegen betaling van 2 Euro konden lozen, zijn we in Hameln ( ja , van die rattenvanger) even van de weg gegaan om de camperplek te zoeken. Toen we daar kwamen herinnerden we ons deze plek. Vorig jaar zijn we hier ook langs gekomen richting de Harz. Toen hadden we hier gestaan en hiervandaan hebben we een wandeling gemaakt door de stad.

Na het lozen zijn we verder gereden over de B83 via Hessisch Oldendorf en Rinteln naar Minden. Hier buigt de Weser af in noordelijke richting, dus wij ook. Ons doel was Nienburg, waar een grotere camperplek was.

Er zijn genoeg camperplekken in Duitsland, maar wij geven nog altijd de voorkeur om niet alleen te staan. Dus zoeken, wij vooral in deze tijd, camperplekken waar in ieder geval een paar camper staan. Plaatsen die maar twee camperplekken hebben, die bezoeken we in de zomer wel, maar in deze tijd tref je daar geen andere campers aan.

Onderweg was er in Stolzenau en in Steyerberg ook een camperplek, maar eerst zijn we naar Nienburg geredent. Deze plek lag aan de oever van de Weser en aangezien hier wel enige scheepvaart was, zijn we hier blijven staan. Ik vind het altijd wel leuk om bootjes voorbij te zien varen. Aan de andere kant van de Weser ligt Nienburg en aan de overkant van de straat een grote OBI markt en een grote Familia Einkaufszentum, of te wel een grote supermarkt met allerlei ander winkeltjes. Daar zijn we even gaan shoppen, want morgen gaan we weer op huis aan.                                                                                                                                 Plaats: Nienburg                                                                                                              Positie: 52.38.31 N 09.12.03 O.                                                                                           Km. stand : 83105                                                                                                            Gereden: 122 km.

Vrijdag 30 oktober 2009.

Vanmorgen richting huis vertrokken. Het was een beetje grijs weer maar gelukkig droog. Vanaf de camperplaats ben je zo buiten de stad en rij je op de B214 in westelijke richting.Een mooie rustige weg door allerlei kleine plaatsjes in een mooie afwisselende omgeving. Via Diepholz, Steinfeld, Bersenbruck en Furstenau komen we in Lingen aan. In alle deze plaatsen zijn camperplaatsen, al dan niet met voorzieningen. Ideaal voor een lang weekendje Duitsland. Richting Lingen en even verderop bij Haselunne op de B402 zijn er wegwerkzaamheden en moeten we een eind omrijden, maar ach, we hebben geen haast. Omdat we zelf verkeerd rijden komen we niet op de A31 terecht om bij Meppen de B402 weer op te pakken, maar een stukje  noordelijker. Bij Haren rijden we over de B408 bij Rutenbrock de grens over. Via Stadskanaal, Borger, Gieten en Rolde rijden we weer op Bovensmilde aan en zijn we om 16.30 uur thuis.                                                                                                       Km. stand:   83357                                                                                                       Gereden: 252 km                                                                                                              Totaal gereden: 1090 km.

Het was een lekker rustig weekje, niet teveel kilometers gereden en lekker genoten.

Morgen wordt de camper gewassenen gepoetst, alle levensmiddelen eruit gehaald en gaat de camper de garage in voor de winter. Meteen de camper online geschorst en volgend jaar maart zien we wel weer wanneer we weggaan.